20 May 2011

Sempena Jumaat Penghulu segala hari

As salam

hari ni bukan nk bg ceramah..cume nk share sesuatu yg aku rskan mmg menarik untuk dibaca untuk tambah ilmu pengetahuan dan tingkatkan kesedaran kite semua untuk jd hamba yg kudus dan tulus...
dapat idea nk post entry ni sebab td pg ade tazkirah pendek pasal 2012 dan kiamat? xberani nk komen ape2 sbb aku bukan berilmu. lgpun itu adalah kali pertama aku dengar cerita tu. balik ni nk kne tanyer hubby selanjutnyer. hubby aku bukan ustaz tapi bab2 agama ni dia xla secetek aku. alhamdulillah aku ditemukan dengan orang yg x kedekut ilmu dan sentiasa berusaha mencari ilmu...mungkin hubby boleh bg sikit penerangan tentang hal ini..tp jauh disudut hati aku kurg yakin dengan 2012 n kiamat nih..bukan ape ni semua mungkin propa dr barat dan yahudi yg sentiasa nak kelirukan para muslim...takutt.tgk saje la cerita 2012 tu cane kan..mmg mengarut bg aku.
jd selepas dgr tazkirah psl tu dr opismate pg td aku buat research la ckit2. ermmm..ade mmg ade rupe2nyer dan aku troskan mencari dan jumpe satu link yg aku mmg xnk link kan disini dia menafikan ape yg disebarkan itu kerana bukan hadis sahih..dan akak opismate aku pun menyangkal semua tu tadi..katenyer selagi ianya bukan hadis soheh kite xboleh percaya kerna Nabi Muhammad SAW sendiri pun tidak tahu biala kiamat tiba...aku cetek ilmu xberani utk beri ulasan...tp aku akn cube untuk mencari jawapan kepada persoalan ini...
dan disini aku amat suke nk share kan link ni pd sahabat semua http://syahirul.com/kisah-sebelum-terjadinya-kiamat/ aku selalu jugak lawat blog dia..banyak kisah menarik kat sini. aku suke. bace la kalo sudi lawat la untuk dalam kan minat terhadap islam dan kebesaranNYA...

p/s**maaf andai ade kate2 dlm entry ni yg myinggung mane2 pihak aku ni hanya hamba yg sentiasa mencari dan belajar.

cont...
balik tadi ngan segeranye aku bercerita kt hubby tentang hal nih...n jawapan hubby cukup2 ringkas smpi aku da xnk tye lebih2 lagi
hubby: 'kita org islam kene percaya pada rukun iman iaitu beriman kepada ALLAH SWT, beriman kepada Malaikat-malaikat, beriman kepada Kitab-kitab, beriman kepada Rasul-rasul, beriman kepada Hari Kiamat, beriman kepada Qada dan Qadar.....xkire la bile2 pun kiamat tu akan berlaku'

okay...now...jgn la nk pening2 kepala pasal 2012 nih...sebagai umat kite jalankanla tanggungjawab kite..mencari dan mengkaji bile kiamat tu bukan bidang kuasa kite sebagai hamba kerna ALLAH jua yg berkuasa...jgn terlalu mencari sehingga kite xtahu apa yg kite cari...tuntutla ilmu dan bertanya pada yg tahu.

2 comments:

grOundnUt said...

thanks for the link...kejap lagi kacang nak singgah..^^

Intan Maizura Ibrahim said...

singgah la..bgus sgt blog dak nih..byk citer2 islamik yg kebanyakkan kite blom tahu n kite da sedia tahu